Voor de MCNH Open Beker-/ Clubcrossen hanteren we onderstaand reglement

MCNH Motorcrossreglement

  1. Algemeen

Dit reglement is gebaseerd op het KNMV Motocrossreglement. Als MCNH organiseren wij wedstrijden onder de vlag van de KNMV.

De Open Beker-/ Clubcrossen zijn clubwedstrijden voor leden en niet-leden van de MCNH. Iedereen met een KNMV-licentie mag meerijden voor de dagprijzen (1,2,3). De uitslagen van de reeks clubwedstrijden in het jaar wordt opgenomen in het MCNH Clubkampioenschap. De eerste 3 rijders van de competitie worden gehuldigd tijdens de jaarlijkse feestavond. Hiervoor moet je minimaal 50% van de clubwedstrijden gereden hebben én lid zijn van de MCNH, anders wordt je niet meegeteld in het eindklassement!

  1. Deelname en klassenindeling

Deelname aan MCNH Open Beker-/ Clubcrossen is mogelijk voor de volgende klassen en leeftijden*: Dit is ook de wedstrijdvolgorde

  1. MX 50 / Mini’s (5 t/m 9 jaar)
  2. MX 65 Kleine wielen (6 t/m 11 jaar)
  3. MX 65 Grote wielen (7 t/m 12 jaar)
  4. MX 85 Kleine wielen (10 t/m 13 jaar)
  5. MX 85 Grote wielen (11 t/m 15 jaar)
  6. MX Hobbyklasse (Beginnende motorcrossers vanaf de 125cc)
  7. MX 40+ klasse (vanaf 40 jaar, motorinhoud vanaf 125cc en meer)
  8. MX 125 (vanaf 13 jaar)
  9. MX 250 (vanaf 15 jaar, 2t & 4t)
  10. MX 500 + MX E (vanaf 16 jaar, meer dan 250cc + Elektrische motoren)
  11. Superklasse (Motocross startlicentiehouders vanaf 125cc, Inters Enduro, Inters Supermoto)

Deelname in reguliere klassen is alleen mogelijk met een KNMV Basis sportlicentie, KNMV Offroad MX Plus licentie of KNMV Dagpas. De KNMV Dagpas dient voor aanvang voor de wedstrijd toonbaar te zijn in de KNMV App. Deze moet je zelf vooraf regelen via de KNMV site: Sportlicentie aanvragen – KNMV. Rijders met een KNMV Startlicentie MX vanaf 125cc, Inters Enduro en Inters Supermoto rijden in de Superklasse.

*: Elektrische motoren worden bij jeugdklassen tot en met 85cc ingedeeld op basis van wielmaat, overige elektrische motoren worden ingedeeld bij de 500cc of MX 40+ als je 40 jaar of ouder bent.

Per wedstrijddag kun je alleen in de klasse deelnemen waarvoor is aangemeld en alleen met een licentie en een motor die bij die klasse past.

Dames mogen zelf kiezen of ze in de Hobbyklasse willen rijden of in een reguliere klasse op basis van motorinhoud. Dames met een startlicentie rijden in de Superklasse. We hebben niet genoeg rijdsters voor een Damesklasse, wellicht in de toekomst.

  1. Inschrijving en betaling voor deelname

Voorinschrijving is niet nodig. De inschrijving en betaling voor deelname aan MCNH Open Beker-/ Clubwedstrijden wordt dezelfde dag ’s ochtends aan het inschrijfloket voldaan. Bij uitzonderingen of combinatiewedstrijden wordt de inschrijving via de MotoInside App of Licence2Race App voldaan. Hierover wordt gecommuniceerd via onze Facebook pagina.

Tarieven MCNH:

  • Eenmalige inschrijving clubcross (leden) € 15,00
  • Eenmalige inschrijving clubcross (niet leden) € 20,00
  • Eenmalige inschrijving brommerklasse (leden) € 10,00
  • Eenmalige inschrijving brommerklasse (niet leden) € 15,00
  • Eenmalige inschrijving mini’s (leden) € 10,00
  • Eenmalige inschrijving mini’s (niet leden) € 15,00
  • Algemeen MCNH Lidmaatschap € 35,00 per jaar
  • Koetreekaart € 70,00 per jaar
  • Mini-Koetreekaart € 20,00 per jaar (jeugd t/m 10 jaar – 65cc)

Met een (Mini)Koetreekaart kun je het gehele jaar tijdens openingstijden kosteloos vrij trainen op ons circuit.

Lid worden kan via: Lidmaatschap – MCNH

  1. Uitslagen en puntentelling

Transponder en rijnummer:

Als je opgenomen wilt worden in de uitslagen is een transponder verplicht, type MYLAPS MX of X2 of TR2 (m.u.v. Brommerklasse). Het gebruik van dezelfde transponder door meerdere deelnemers op 1 wedstrijddag wordt afgeraden en is geheel voor risico van de betreffende deelnemers. Zorg dat je je transponder voldoende opgeladen hebt. Transpondernummer doorgeven bij aanmelding op de dag zelf. Het rijnummer wordt pas toegekend als het transpondernummer is doorgegeven. De rijder rijdt het gehele seizoen met hetzelfde rijnummer, dit voor de juiste tussenstand. Het rijnummer moet goed leesbaar zijn op de motor. Degene die als eerste inschrijft in een klasse met een rijnummer heeft recht op dat rijnummer, rijders die later in willen schrijven met dat rijnummer kunnen aan de inschrijftafel een ander rijnummer kiezen.

Uitslagen:

Na de eerste en de tweede manche zijn er voor elke klasse 3 bekers beschikbaar. Aan het einde van het seizoen worden de punten bij elkaar opgeteld voor het MCNH Clubkampioenschap. Er zijn geen schrapresultaten, mits anders vermeld. Om opgenomen te worden in het MCNH Clubkampioenschap moet je lid zijn van de MCNH. Lid worden kan via Lidmaatschap – MCNH. De prijsuitreiking van het MCNH Clubkampioenschap is tijdens de jaarlijkse feestavond. Bekerwinnaars krijgen een uitnodiging in de brievenbus.

Puntentelling:

  • De puntentelling is als volgt: 50 pt, 45 pt, 41 pt, 38, 36, 35, 34 enz.
  • Bij een gelijk aantal punten is de uitslag van de laatste manche beslissend.
  • Men kan alleen op de wedstrijddag zelf, tot een half uur na de laatst verreden manche, een protest indienen. Hier is geen discussie over mogelijk.
  1. Tijdschema en wedstrijdverloop

Concept tijdschema MCNH Clubwedstrijden (deze kan worden gewijzigd op basis van hoeveelheid deelname)

  • 09:00: Inschrijven/ aanmelden bij het Koetreehuus/ inschrijftafel
  • 10:00: Start vrije training van de MX 50 / Mini’s
  • +- 12:00: Start van de 1e manche van de MX 50 / Mini’s
  • +- 14:30: Start van de 2e manche van de MX 50 / Mini’s
  • +- 17:00: Prijsuitreiking

Wedstrijdverloop:

  • Bij clubwedstrijden zijn de trainingen in de ochtend vrije trainingen om de baan goed te verkennen voor de wedstrijden en om te checken of je transponder werkt.
  • Voor de startopstelling van de 1e manche worden er lootjes getrokken in het Parc Fermé. De startopstelling van de 2e manche is op basis van de uitslag van de 1e manche van die dag. Als er een combinatie is van meerdere klassen in één manche worden de rijders uit verschillende klassen om en om opgesteld.

Rijtijden manches:

  • MX 50 / Mini’s                       8 minuten + 1 ronde
  • MX 65 KW/ GW                   10 minuten + 1 ronde
  • MX 85 KW/ GW                   12 minuten + 1 ronde
  • MX Hobbyklasse                12 minuten + 1 ronde
  • MX 40 +                               12 minuten + 1 ronde
  • MX 125, MX 250, MX 500  13 minuten + 1 ronde
  • Superklasse                        15 minuten + 1 ronde

Als er na afloop van de 2e manche van de Superklasse nog tijd over is verrijden we nog een MCNH Clubklasse (3e manche). Deze klasse rijdt gelijk na afloop van de 2e manche van de Superklasse. Rijders vanaf de MX 85 GW kunnen meedoen aan deze 3e manche. Deze manche is toegankelijk voor alle rijders vanaf MX 85 GW die dezelfde dag meegedaan hebben in hun eigen klasse.               

  1. Assistentie jeugdrijders
  • Alleen in de klassen MX 50, MX 65 kleine wielen en MX 65 grote wielen is het toegestaan om 1 helper in de baan toe te laten om de jeugdrijder te assisteren. Hiervoor stelt de organisatie per manche hesjes beschikbaar. Alleen met een hesje mag je de baan op. Ophalen bij het Parc Fermé.
  1. MX Hobbyklasse Clubkampioenschap

Vanaf seizoen 2024 zijn we gestart met het invoeren van de Hobbyklasse bij clubwedstrijden. Dit hebben we gedaan om de beginnende onervaren rijders ook een mogelijkheid te geven om een wedstrijd te rijden. De Hobbyklasse is dus bedoelt voor niet-wedstrijdrijders die beginnen aan de sport of af en toe crossen. De hobbyrijders rijden direct na de 85cc een vrije training en 2 manches van +- 12 minuten. Om mee te doen voor het kampioenschap moet je lid zijn van de MCNH. Op wedstrijddagen zijn er 3 bekers te verdelen, ook voor niet-leden. Rijders zonder transponder worden niet meegenomen in de uitslag.

Als de organisatie ziet dat jouw snelheid te hoog is voor de Hobbyklasse dan moet je de volgende wedstrijden meedoen in een reguliere klasse op basis van motorinhoud.

Promotie Hobbyklasse:

De organisatie kan besluiten om één of meerdere deelnemers te laten promoveren naar een andere klasse.

  1. Overige regels

Bij de clubwedstrijden gelden de volgende milieuregels:

  • Gebruik van een demper die voldoet aan de geldende KNMV geluidnorm is verplicht;
  • Gebruik van een milieumat is verplicht;
  • Gebruik van tear-off (wegwerpschermfolie voor crossbril) is verboden;
  • Motoren afspuiten in het rennerskwartier is verboden;
  • Achterlaten van olie, banden, vloeistoffen en ander afval is verboden.

De motoren moeten zich in een technisch goede staat bevinden en worden voor de trainingen gekeurd. Er kan een geluidmeting worden gedaan op basis van de geldende KNMV normen. Bij overtreding wordt een straf van vijf posities opgelegd in de betreffende training of manche waarin de overtreding is geconstateerd. Hiertegen is geen protest mogelijk. Tot het ingaan van de laatste ronde kan de wedstrijdleider beslissen een deelnemer uit de wedstrijd te halen.

Deelnemers moeten in goede beschermende crosskleding rijden, tenminste:

  • Cross-shirt met lange mouwen
  • Crosslaarzen
  • Crosshelm
  • Bodyprotector
  • Crossbroek
  • Crossbril
  • Crosshandschoenen

Het rijden met een helmcamera (GoPro) is verboden.

  1. Aansprakelijkheid

Deelnemers aan MCNH clubwedstrijden doen geheel op vrijwillige basis en voor eigen risico mee. Deelnemers zijn tevens verantwoordelijk voor het gedrag van begeleiders en helpers. Noch de organisator noch de dienstdoende officials of andere met de leiding of ordedienst belaste personen kunnen aansprakelijk gesteld worden voor schade, opgelopen door welke oorzaak dan ook, van rijders en publiek. Gevaarlijk rijgedrag, agressie en ander ongewenst gedrag wordt bestraft.

Aanwijzingen van de organisatie moeten worden opgevolgd.

IN GEVALLEN WAARIN DIT REGLEMENT NIET VOORZIET BESLIST DE ORGANISATIE